AMD FSR – skalowanie obrazu nie tylko w Gimpie?

Gry się rozwijają, rośnie zapotrzebowanie na moc obliczeniową, ale nie zawsze stać nas na najnowsze podzespoły. AMD w porównaniu do NVidii i jej DLSS opracowało technikę upscalowania obrazu nie wymagającej dodatkowo rdzeni Tensor ani algorytmów sztucznej inteligencji, co na starcie daje większą pulę kart obsługujących technologię. Ale jak działa AMD FSR w praktyce?

Działanie FidelityFX Super Resolution

Technologia polega na wyrenderowaniu klatki obrazu w niższej rozdzielczości i przeskalowaniu jej do wyższej, zazwyczaj natywnej naszego monitora. koszt jaki ponosimy to niestety pogorszenie jakości wyświetlanego obrazu. Druga część tej techniki, odpowiada za poprawę tak przetworzonego obrazu. Opiera się ona o 2 algorytmy – Lanchos, znany chociażby użytkownikom OBS’a oraz RCAS (ang. Robust Contrast-Adaptive Sharpening). Lanchos odpowiada za upscalowanie obrazu i rekonstrukcję krawędzi na podstawie analizy ramki wejściowej. RCAS natomiast wyostrza klatkę, aby grafika nadal była szczegółowa.

Opcje FSR

Jak wcześniej wspomniałem obraz z mniejszej klatki przetwarzany jest na większą. Jest kilka trybów pracy, które różnią się rozmiarem klatki pierwotnej. Przyjmijmy jako docelową rozdzielczość 1080p – FullHD:

  • Ultra Quality – 1477 x 831 px
  • Quality – 1280 x 720 px
  • Balanced – 1129 x 635 px
  • Performance – 960 x 540 px

Jak widać tryb Performance, z bardzo niskiej rozdzielczości robi nam FHD, więc spoko, ale za razem, jak to będzie wyglądać?

Upscaling a jakość obrazu

Analizy dokonamy na grze Godfall, na screenach z portalu benchmark.pl w 4K.

Bez FSR
Bez FSR
FSR Performance
Z FSR(Performance)

Gołym okiem różnic aż takich nie widać, ale gdy przyjrzymy się bliżej, możemy zauważyć zmianę.

Jeden z obrazów stał się mniej ostry, liście nie są aż tak szczegółowe, podobnie element na ostrzu miecza.

AMD FSR – ile FPS?

AMD donosi chwilami o moim zdaniem wręcz kolosalnych przyrostach, ale jakie wyniki notują tech testerzy?

AMD FSR w GodFall'u
Źródło: Hardware Canucks – YouTube

Jak dla mnie – ja to kupuję. Wiadomo jakość się pogarsza, wzrosty w każdej grze nie są jednakowe, ale akurat tutaj klatki fajnie rosną. Tryb Ultra Quality nie będzie miał aż takich różnic w obrazie, ale w płynności już tak.

AMD FSR 2.0

W Deathloop’ie możemy zasmakować drugiej wersji tej technologii. Przyrosty klatek są widoczne, ale już nie aż tak spektakularne. Zamiast tego widzimy duży wzrost jakości (źródło: PurePC.pl, tryb Performance).

AMD FSR v1
FSR 1
AMD FSR v2
FSR 2.0

Czyżby jawny konkurent – NVidia ze swoim DLSS miała by się czego obawiać? Daj znać w komentarzu co o tym myślisz 😀

Poprzedni post o AMD: 3D V-Cache – karta przetargowa AMD?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments