IntelARC – groźny konkurent dla Nvidi i AMD

Rynek kart graficznych jest bardzo łatwo szargany, czy to poprzez górników – osoby wydobywające Bitcoiny i inne kryprowaluty , albo i samą dostępność mikroukładów. Wszystkie te czynniki wpływają na cenę podzespołów. Nvidia i AMD od wielu lat to duopoliści na rynku kart, a Intel jest raczej kojarzony z niskowydajnymi kartami zintegrowanymi. Inżynierowie firmy z projektem IntelARC planują nas zaskoczyć .

Układy graficzne IntelARC

Od kilku lat wiadomo, że Intel planuje wejść na rynek bardzo wydajnych układów z swoim nowym rozwiązaniem. Pierwsze układy mamy dostać na początku tego roku, w pierwszej kolejności jednak w laptopach. Firma chciała by zapewnić swoim klientom dużą dostępność co roku, poprzez produkcje kilku milionów chipów rocznie. Gama produktów ma być dość obszerna, dostaniemy aż 4 różne serie, podzielone ze względu na czas i cel stworzenia. Najwcześniej otrzymamy układy Alchemist, kierowane do graczy i twórców, choć i tak już z opóźnieniem.

Roadmapa IntelARC
Roadmapa Intela

Czy to tylko kawałek krzemu?

Intel nie przychodzi do klienta tylko z nowym układem graficznym. Wyposażył swoje jednostki w własne rozwiązanie na temat skalowania obrazu – XeSS. W udostępnionych materiałach informuje, że rdzenie będą wyposażone w jednostki odpowiedzialne za Deep Learning. W współpracy z powyższą technologią pozwolą skalować obraz, przy czym zachowają jego wysoką jakość i dalej pozwolą na zachowanie dużej ilości klatek obrazowych na ekranie. Karty mają obsługiwać również DirectX 12 Ultimate, co pozwoli na granie z włączoną technologią Ray Tracing.

Pomoc dla twórców

IntelARC wraz z premierą wdraża system Deep Link. Pozwala on na współpracę podzespołów firmy Intel w obrębie jednostki komputerowej, mając na celu jeszcze szybszą obróbkę materiałów. Już wcześniej mieliśmy do czynienia z technologią dość podobną – Intel Quick Sync. Często usprawniała ona chociażby montaż filmów w Adobe Premiere Pro za pomocą zintegrowanej karty graficznej.

Ogromne oczekiwania

Wszyscy śledzący świat podzespołów komputerowych, wyczekują na premierę tych urządzeń. Specjaliści twierdzą, że może to być remedium na małą dostępność kart graficznych, a więc i ich zaporową cenę. Jednakże firma musi dobrze rozplanować marketing, pokazać się graczom i twórcom jako firma, z którą trzeba się liczyć, jako konsorcjum, które potrafi stworzyć i dostarczyć sprzęt, który zaspokoi wysokie wymagania i pozwala na płynną rozrywkę oraz pracę na wysokim poziomie.

5 generacja IntelARC’a

Jeszcze nie zdążyliśmy otrzymać żadnej z generacji produktów, a Intel zdążył już poruszyć umysły informacją o przyszłej piątej generacji. Miejmy nadzieję, że Pan Cesar się myli.

Zmiana planów

Intel poinformował o zmianie terminów dostarczenia GPU na rynek. Nowe układy z serii IntelARC mają do końca marca znaleźć się w laptopach. Do komputerów mają trafić odpowiednio w trzecim kwartale, a stacje robocze poczekają aż do czwartego kwartału. Producent wspomniał również o trwających pracach nad następcami, czyli architekturą Battlemage i Celestial, które zabłysną prawdopodobnie w 2023 i 2024 roku. Mam nadzieje, że premiera się opóźnia, ze względu na dopracowywanie sterowników, co pozwoli na bezproblemowe korzystanie z nowych układów już w dniu premiery i pomoże w spełnieniu oczekiwa nawet wymagających konsumentów.

Źródła: Intel, instalki.pl, benchmark.pl

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
OCIAK Tech Channel
OCIAK Tech Channel
6 miesięcy temu

Jeśli jednostki Matrix Engines u niebieskich mają działać tak samo jak rdzenie Tensor od zielonych to nie widzę sensu inwestowania czasu i pieniędzy w tę technologię.Czerwoni stworzyli technologię open source programowego skalowania rozdzielczości, która oficjalnie działa na kartach nvidii od Pascala w górę, a nie oficjalnie na serii 7xx i 9xx. FidelityFX tak samo jak DLSS trzeba implementować do gry.Z uwagi na kompatybilność i uniwersalność, coraz więcej developerów decyduje się wsparcie technologii AMD FidelityFX Super Resolution w swoich grach.
Jeśli już jesteśmy przy kartach graficznych mam pomysł na kolejny content.Dlaczego według nvidii GTX 1060 oficjalnie wspiera „VR Ready”, a RTX 3050 już nie?