logo projektu media check

Media Check – czyli jak nie dać się dezinformacji

W ciągu ostatnich dni sytuacja za naszą wschodnią granicą zmieniła się diametralnie. Napaść Rosji na Ukrainę pokazała nam okrucieństwo do jakiego może posunąć się człowiek rządny władzy. Sytuacja ta ukazała również jak łatwo ulegamy Informacjom. Dostęp jaki dają nam do nich nowe media powoduje, że niekoniecznie je weryfikujemy. Powoduje to szeroko pojętą dezinformacje, która odnosi realne skutki w życiu codziennym. Na pomoc przychodzą studenci Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku ze swoim projektem Media Check.

Czym właściwie jest dezinformacja?

Młoda niespokojna kobieta używa laptopa - jednego z nowych mediów
Czym jest dezinformacja?

Dezinformacja to zamierzona i konsekwentna formuła przekazu informacji i fabrykowanie takiego przekazu poprzez tworzenie różnego rodzaju fałszywych dokumentów, organizacji itd., które wprowadzają w błąd i wywołują określone efekty w postaci podejmowania przez odbiorcę błędnych decyzji, wytworzenia poglądu, działania lub jej braku, zgodnych z założeniem podmiotu dezinformującego.

Wikipedia

Zwracając uwagę na wyżej wymienioną definicję dezinformacja to nic innego jak celowe wprowadzenie w błąd odbiorcy, a następnie wywarcie na nim wpływu aby przekazał on zmanipulowaną treść dalej. Stan taki powoduje wiele zagrożeń.

Zagrożenia związane z dezinformacją

"Fake news" napisany z wykorzystaniem starych mediów
Fake News

Nie trzeba daleko szukać aby znaleźć jakie zagrożenia niesie ze sobą dezinformacja. W ciągu ostatniego tygodnia w social mediach zauważyć można było wysyp fałszywych informacji na temat braków paliwa bądź pieniędzy. Efektem tego były ogromne kolejki do bankomatów, placówek bankowych, stacji benzynowych oraz chwilowy chaos wśród społeczeństwa. Studenci Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku postanowili walczyć z tą sytuacją tworząc portal Media Check.

Czym jest Media Check?

logo projektu media check
Logo projektu

Media Check to projekt, który powstał z inicjatywy studentów kierunku Nowe media i e-biznes Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku.

Ekipa Media Check postanowiła stworzyć miejsce w Internecie, w którym edukują oni społeczeństwo na tematy związane z dezinformacją – wyjaśniają oni czym jest fake news bądź clickbait. Główną działalnością projektu jest jednak sprawdzanie poprawności informacji, znalezionych bądź nadesłanych przez czytelników.

Działania zespołu Media Check można śledzić na FacebookuTwitterze oraz Instagramie.  Zespół Media Check pracuje aktualnie nad aplikacją mobilną, która umożliwi weryfikację nieprawdziwych treści z każdego miejsca. Portal contentowe.pl objął projekt patronatem medialnym.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments