Social Media Marketing

Social Media Marketing – czym jest i jakie są jego cechy?

Na ramach naszego portalu omawialiśmy już czym jest SEO oraz jakie narzędzia są przydatne w pracy marketera. Dzisiaj w ramach cyklu marketingowego chcemy Wam przybliżyć tytułowy Social Media Marketing – czym on jest? W czym różni się od SEM, SEO a co łączy go z SEM? Jakie posiada zalety oraz kiedy warto z niego korzystać?

Social Media Marketing… czyli właściwie co?

Social media marketing to wszelkie działania marketingowe, płatne i bezpłatne, prowadzone na platformach społecznościowych mające na celu wzrost rozpoznawalności marki, budowanie jej pozytywnego wizerunku u odbiorców, interakcję z potencjalnymi klientami.

SMM - skrót odnoszący się do Social Media Marketingu | freepik.com
O Social Media Marketingu mówi się, że stanowi przyszłość działań firmowych w Internecie.

Głównym celem prowadzenia profilu firmowego w social mediach z wykorzystaniem SMM jest zwiększenie świadomości marki, budowanie wizerunku marki jako eksperta i tworzenie zaangażowanej społeczności wokół danego profilu.

Nazwa Social Media Marketing często używana jest zamiennie z określeniem Social Media Optimalization (SMO). Nic bardziej mylnego. Pomimo łączących je środowisk działania, jakimi są media społecznościowe, ich strategie, a zarazem cele są całkowicie odmienne.

SMM a SMO – różnice

Głównym celem SMM są działania skupione na budowaniu wizerunku marki w social mediach. Ruch, który generujemy w ten sposób, skupiony jest tylko i wyłącznie na mediach społecznościowych marki. Osiąganie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych produktów i usług, jest tak naprawdę ostatnim etapem, zaś relacje między marką a odbiorcami opierają na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

W przypadku SMO strony internetowe optymalizowane są w taki sposób, by były one dostosowane do promowania ich na portalach społecznościowych oraz odwrotnie – profile społecznościowe prowadzone są w taki sposób, aby były promowane z poziomu strony internetowej.

Ważną różnicą jest proces sterowania ruchem na social mediach. W przypadku SMM jest to głównie zamknięty obieg, który skupia się na danym medium. W przypadku SMO ruch w social mediach ma wygenerować ruch na stronie. Jest to spowodowane głównym celem działania. podczas gdy SMM skupia się na budowaniu wizerunku, SMO nastawione jest na sprzedaż.

Najpopularniejsze platformy społecznościowe

Facebook czyli medium społecznościowe - social media
Rodzina produktów Facebook’a jest nadal jednym z najbardziej popularnych mediów społecznościowych na świecie | bankier.pl

Rynek mediów społecznościowych co jakiś czas zmienia się – dołączają nowi gracze, a stare lwy idą spać. Jest jednak stała ekipa, na których możemy prowadzić działania marketingowe. Zaliczamy do nich Facebook’a, Instagrama, YouTube, a trochę bardziej biznesowo LinkedIn. Wśród nowych gwiazd można wymienić aktualnie TOPową platformę jaką jest TikTok. Skoro platform jest tak wiele, musimy zadać sobie pytanie…

Gdzie najlepiej prowadzić działania oparte o SMM?

Odpowiedź na to pytanie nasuwa się jedna – to zależy. W zależności od profilu działalności marki, różne media społecznościowe będą bardziej lub mniej odpowiednie. Ważnym warunkiem oczywiście jest również grupa docelowa, do której chcemy dotrzeć. Pomimo podobieństw platform, mają one inną metodykę działania, formy przekazu co oczywiście wpływa znacząco na treści, z którymi chcemy dotrzeć do użytkowników.

Innymi słowy: powinniśmy być tam, gdzie nasi klienci (obecni lub przyszli). Niby proste prawda? No jednak nie do końca. Aby odpowiednio dobrać kanał społecznościowy powinniśmy posiadać zdefiniowaną grupę odbiorców, do której chcemy docierać. Pomocne przydaje się również stworzenie Persony, czyli określenie profilu naszego idealnego klienta – kim jest, czym się zajmuje, jakie są jego zainteresowania.

persona - dobry element określający działania w social mediach
Persona jest „uosobieniem” naszej grupy docelowej | Medyczny Marketing

Czy to się opłaca?

Social Media Marketing daje wiele możliwości. Pamiętajmy jednak, aby działania oparte były na dobrze przygotowanej strategii komunikacji marki. Dobrze jest mieć także świadomość, że to czasochłonny proces. Jest to jednak bardzo opłacalna inwestycja. Konsekwentne publikowanie wartościowych treści z biegiem czasu spowoduje wzrost zasięgu, a finalnie – sprzedaży.

A wy co myślicie na ten temat? Dajcie znać w komentarzu!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments